Informaţii despre unitatea de învăţământ

Situată în centrul cartierului Micro 17, Şcoala Gimnazială “Lucian Blaga”, str. Ion Vidu, nr. 51-53 se distinge prin construcţia modernă şi luminoasă, amplasată între blocurile de locuinţe ale cartierului Gelu/ Micro 17 din municipiul Satu Mare, în apropierea unui parc modern amenajat. A fost înfiinţată în anul 1989, iar din anul 1996 beneficiază de un nou local şi poartă numele poetului, scriitorului şi filosofului ardelean Lucian Blaga.

Nici o şcoală nu seamănă cu alta, aşa cum nici un oraş nu seamănă cu altul şi nici o ţară nu seamănă cu alta. Fiecare are unicitatea sa, fiecare are istoria sa. De la Şcoala Generală Nr. 16 Satu Mare, care-şi deschidea cursurile în condiţii mai puţin obişnuite în luna decembrie a anului 1989 – timp ce prefigura multiple transformări în societatea românească, la chipul luminos pe care îl are astăzi Şcoala Gimnazială “Lucian Blaga”, drumul a fost presărat cu devotamentul celor ce şi-au închinat sufletul, mintea şi eforturile acţiunii de făurire a unui spaţiu “pentru minte, inimă şi învăţătură”.

Primul sediu al Şcolii Generale Nr. 16 a fost situat pe Bulevardul Independenţei, bl.UH 44, astăzi localul B al Şcolii “Lucian Blaga”. La vremea aceea şcoala era frecventată în învăţământul primar de 371 de elevi din care 76 la secţia maghiară, iar în învăţământul gimnazial de 127 de elevi, toţi la secţia română.

Noul local, situat pe strada Ion Vidu la nr. 51-53, a fost inaugurat la 1 septembrie 1996, prima zi de şcoală a anului şcolar 1996-1997, în prezenţa elevilor, a părinţilor acestora, a cadrelor didactice şi a autorităţilor locale. Aici este astăzi sediul Şcolii Gimnaziale „Lucian Blaga”, procesul instructiv-educativ derulându-se în ambele corpuri de clădire. Atunci şcoala era frecventată de 1557 de elevi, sub îndrumarea a 97 de cadre didactice. Tot atunci a fost amplasat în faţa şcolii şi bustul lui Lucian Blaga, patronul spiritual al şcolii, realizare a artistului Erdei Ştefan.

Încă de la început noul local a beneficiat de o sală de sport de 530 m2 cu toate dotările aferente, un teren de sport şi curte de 3060 m2. De-a lungul timpului au fost amenajate 4 laboratoare a câte 30 de locuri fiecare: laboratorul de fizică, laboratorul de chimie, laboratorul de biologie şi laboratorul de informatică. Pentru atingerea standardelor unui nou tip de învăţământ aplicativ-formativ, centrat pe elev, au fost amenajate şi cabinete şcolare la diferite discipline, precum şi un cabinet de asistenţă psiho-pedagogică unde elevilor li se asigură consilierea de către un cadru de specialitate şi un cabinet medical amenajat corespunzător în corpul A. În corpul B funcţionează două cabinete: unul de logopedie şi un cabinet al profesorului de sprijin. Şcoala mai beneficiază de conectare la reţeaua internet în ambele clădiri.

În anul şcolar 1998-1999, Şcoala „Lucian Blaga” a fost prima şcoală din municipiu în care au luat fiinţă două clase ale învăţământului alternativ „Step by step”. Şi astăzi la şcoala noastră sunt şcolarizaţi elevi în învăţământul alterntiv Step by step.

Evoluţia populaţiei şcolare: 2008/ 2009 – 569 elevi; 2009/ 2010 – 523 elevi; 2010/ 2011 – 472 elevi; 2011/ 2012 – 434 elevi; 2012/ 2013 – 489 elevi; 2013/ 2014 – 513 elevi; 2014/ 2015 – 532 elevi; 2015/ 2016 – 565 elevi; 2016/ 2017 – 629 elevi.

Elevii noştri beneficiază de o curte interioară acoperită în anul 2007, spaţiu utilizat pentru organizarea manifestărilor cultural-educative şi unde elevii se pot recrea în pauze.

În anul 1996 a fost lansată revista şcolii cu titlul Caleidoscop. În prezent aceasta poartă numele Cântecul vârstelor, este înregistrată cu cod internaţional ISSN şi are apariţie anuală.

Începând din anul 2005, în luna mai, este celebrat părintele spiritual al şcolii – Lucian Blaga. Manifestările dedicate acestui eveniment sunt extrem de diversificate, pornind de la activităţi culturale, ştiinţifice, până la cele sportive, la care participă atât elevii şcolii, dar şi elevi ai şcolilor invitate şi din cele şcolile partenere din judeţul Maramureş. Zilele ”Lucian Blaga” au devenit tradiţie pentru şcoala noastră şi se bucură de participarea şi interesul tuturor celor care clădesc devenirea spirituală a generaţii după generaţii de copii, dar şi de interesul presei şi al comunităţii de părinţi.

Activitatea de performanţă a reprezentat o preocupare susţinută a conducerii şcolii în strânsă legătură cu cadrele didactice care s-au evidenţiat şi prin rezultatele obţinute de elevii îndrumaţi. Această activitate înnobilează destinul oricărei şcoli, înnobilează şi destinul şcolii noastre şi-i conferă, asemeni mentorului ei Lucian Blaga, peste ani şi decenii o istorie ce ne îndeamnă să perpetuăm lumina minţii şi căldura sufletului.

Deviza şcolii

“Împreună vom dobândi înţelepciune!”

Viziunea Școlii

Starea pe care o dorim pentru Şcoala Gimnazială “Lucian Blaga” Satu Mare este aceea de excelenţă, exprimată în termeni de valoare adăugată: un centru educaţional performant, un nucleu cultural de interes al comunității, un mediu deschis, prietenos, tolerant, stimulativ şi creativ, unde toți elevii se vor dezvolta la potenţial maxim, iar părinții vor găsi un partener de calitate pentru educarea propriilor copii.

Profilului moral şi acţional al absolventului Şcolii „Lucian Blaga” Satu Mare este caracterizat de un set de valori pe care ne propunem să le promovăm prin procesul de învăţare şi educaţie: curajul, judecata înțeleaptă, integritatea, bunătatea, colegialitatea, creativitatea, respectul, responsabilitatea, autodisciplina.

Misiune

Misiunea Școlii Gimnaziale „Lucian Blaga” este să asigure o educaţie de calitate, în acord cu nevoile comunităţii şi ale tinerilor, printr-un învăţământ deschis şi flexibil, capabil să formeze oameni capabili: să-și cunoască propria valoare; să se autodepăsească; să gândească independent; să-şi rezolve singuri problemele; să-şi planifice sarcini şi să le îndeplinească; să înveţe să se autoprotejeze și să-i protejeze pe ceilalți; să comunice în mod eficient cu ceilalţi.

Demersurile educaţionale sunt centrate pe: a învăţa regulile convieţuirii; a învăţa să fii; a învăţa să faci; a învăţa să ştii; dezvoltarea interesului pentru cunoaştere şi acţiune continuă, permanentă; dezvoltarea armonioasă a elevilor din punct de vedere fizic şi psihic.

Pentru cei care trec pragul şcolii avem mereu ceva de adăugat, mici împliniri concretizate în rezultate cuantificabile şi surprize, care alcătuiesc corolarul nostru cotidian – mândria ori, uneori, insuccesul, deopotrivă mobilizatoare pentru veşnica „ziua de mâine”.

Aşa cum Lancrămul a fost pragul existenţei unuia dintre titanii gândirii secolului al XX-lea, tot aşa aspirăm ca acest lăcaş al educaţiei să fie solul în care să rodească mirabila sămânţă a secolului al XXI-lea, pentru sporirea moştenirii sale spirituale.